Stadiul al patrulea: PUTERE și IDENTITATE
- psihologescu
- 25 mai 2021
- 6 min de citit
Actualizată în: 8 iun. 2021

În jurul vârstei de trei ani, începe formarea identității. Desigur, identitatea este flexibilă și trece prin schimbări majore până la vârsta adultă, dupa care devine mai stabilă. Însă, până atunci, primul stadiu al formării identității este acesta, între vârstele de trei și respectiv, șase ani.
Acum copilul începe să se descopere pe sine și în acelaști timp să fie curios de ceilalți. Universul nu se mai învârte doar în jurul său, astfel curiozitatea despre ceea ce îl înconjoară îl determină să adreseze multe întrebări și să obțină răspunsuri cât mai concrete.
Totodată, corpul, mintea și emoțiile sale nu mai sunt doar un dat, ci nevoia de a verifica și înțelege devine din ce în ce mai prezentă în viața sa.
Caracteristicile specifice acestei perioade se bazează pe descoperire. Copilul vrea să se descopere pe sine, să îi descopere pe ceilalți și să testeze zilnic realitatea înconjurătoare. Așa el își poate descoperi și puterea personală, prin faptul că intră în contact cu oamenii din jurul său (părinți, rude, colegi de la grădiniță, persoane străine etc.) și observă că el chiar poate avea o influență, el contează, este văzut și auzit și își poate exercita curajul de a explora lumea.
Totodată, nevoia de siguranță nu dispare. Această nevoie este universal valabilă pentru orice ființă vie și rămâne prezentă tot restul vieții. Copilul în continuare are nevoie de figurile de atașament pentru a-i asigura reperele necesare în descoperirea identității proprii și a celor din jurul său.
Hrana cea mai importantă acum este aceea de recunoaștere. Acum este un moment propice pentru ca părinții să îl ajute să își formeze trăsăturile sale de caracter, abilitățile sale și mai ales valoarea sa umană. Copilul le va absorbi precum un burete. Acum începe sa creadă ce i se spune despre el, să introiecteze ceea ce aude, astfel el va ști despre el că este un copil bun, valoros, iubit, inteligent sau, dimpotrivă, că este un copil rău, prost, obraznic.

Abilitățile care se dezvoltă între vârstele de trei și șase ani sunt foarte importante atât pentru momentul prezent, cât și pentru viitor. Fiind atent la modul în care el relaționează cu cei din jurul său, acum copilul poate observa prin ghidajul părinților, familiei și educatorilor, felul în care el își poate exercita puterea asupra interacțiunilor sociale.
Începe să își observe comportamentele și să perceapă în mod sănătos faptul că el are o influență și contează prin ceea ce este el, ca persoană, căpătând puterea de a vedea efectele comportamentelor sale. Spre exemplu, un copil care nu este îndrumat să observe aceste lucruri și este criticat, judecat, oprit, poate deveni cu ușurință un copil anxios, deoarece el crede că nu contează, că este rău și că el nu poate face nimic pentru a-și îndeplini nevoile.
Tot acum începe să diferențieze genul, femeile de bărbați. Devine interesat de propriul corp, încearcă să își explice de ce este fetiță sau băiețel și de asemenea, devine curios și cu privire la ceilalți. De ce x este fetiță? De ce y este băiețel? Astfel, pas cu pas, se diferențiază de ceilalți și își conturează propria identitate (Eu sunt x, eu sunt o fetiță curajoasă și inteligentă/El este y, este un băiețel amuzant și curios). Practic, aceasta perioadă este propice pentru a exersa comportamentele sociale și a învăța cum să se comporte în societate și totuși să poată rămâne el însuși.
Situațiile problematice apar și ele, deoarece procesul de formare a identității este complex și nu poate fi realizat decât prin încercare-eroare, tocmai de aceea, părinții joacă un rol crucial, ca forme de reper pentru conturarea armonioasă a identității copilului. Însă, până la acea armonie, copilul poate manifesta dificultăți în a face diferența între joacă și luptă. Instinctele primare fiind încă puternice și neintegrate la nivelul personalității, copilului îi este greu să își dea seama când e vorba despre joacă și când e vorba despre luptă. De asemenea, acum el învață să mintă și o poate face foarte bine, la fel și manipulările sociale sunt foarte des întâlnite.
Devenind conștient de efectele sale asupra celor din jur, el apelează în mod repetat la ceea ce a observat că funcționează pentru a obține ce vrea. Și tot acum, problemele de identitate de gen devin vizibile, deoarece copilul încearcă să se definească ca fată sau băiat, mai ales în relație cu persoanele de sex opus.
Comportamentele ajutătoare din partea îngrijitorilor nu sunt simple, deoarece în primul rând, adultul trebuie să își fi clarificat anterior aceste aspecte despre propria persoană. Însă, ceea ce contribuie în mod pozitiv la dezvoltarea copilului aflat în această etapă este ca acesta să fie îndrumat spre a-și exprima emoțiile și a le conecta la propriile gânduri. Adică, spre exemplu, copilul îi spune mamei Aș vrea să îl bat pe x!, mama îi poate spune Înțeleg că ești furios pe x pentru că a făcut... (comportament), însă nu ai voie să îl bați. Astfel, copilului îi sunt traduse gândurile și emoțiile și legătura dintre ele, însă îi este corectat și comportamentul fără ca el să interpreteze că este ceva în neregulă cu el, ca persoană, ci doar că unele comportamente sunt permise, iar altele nu.
De asemenea, aceasta este o perioadă în care copiii își imaginează multe lucruri, de aceea este important că părintele să îl ajute să facă diferența dintre imaginația sa și realitate. Spre exemplu, copilul aude pe cineva răzând și se gândește că acea persoană râde de el. Aici adultul poate interveni și îi poate explica că nu știm de ce anume râde celălalt.
Copilul are nevoie să primească informații clare și corecte (atât cât poate oferi și părintele, desigur, deoarece această perioadă aduce cu sine și întrebări fără răspuns, ceea ce pune în dificultate părintele), dar și responsabilități care se află în acord cu vârsta sa, spre exemplu să își strângă singur jucăriile. Iar în ceea ce privește formarea identității de gen, în încercarea de a-și contura propria identitate, copilul poate respinge persoanele de sex opus, din dorința de a-și valida propriul gen. În logica unui copil de 3-6 ani, poate avea sens afirmația următoare: Pentru că eu sunt fetiță, nu îmi plac băiețeii , sau poate apărea și o reacție opusă, în care copilul își dorește să adopte trăsăturile genului opus. Aici părinții pot interveni cu o atitudine de acceptare față de toate genurile pe care să i-o insufle și copilului, o atitudine prin care orice gen și cultură este acceptabil.

Mesajele primite de copil în această etapă care sunt dăunătoare sunt cele prin care el poate înțelege că nu are voie să fie el însuși, că este ceva fundamental în neregulă cu el (Ești un copil rău! Ce obraznic ești! Cum să faci așa ceva?! Nu vreau să te mai văd până nu te liniștești!). Având în vedere faptul că acum este o perioadă instabilă în ceea ce privește identitatea sa, afirmațiile care îl pot ajuta trebuie să fie clare și are nevoie să fie încurajat să se descopere pe el și să se conecteze la cei din jurul său, cu mici direcții date de către părinți.
El are nevoie să știe și să simtă că poate explora lumea, că are mai multe opțiuni de a-și exercita puterea (spre exemplu, dacă vrea să își bată colegul, părintele îi poate propune să se ducă să vorbească cu colegul respectiv și să îi spună ce anume l-a deranjat), că toate emoțiile au dreptul să existe și ele nu sunt rele, dar și că propriile comportamente au consecințe pozitive sau negative, iar ceea ce se află în mintea sa nu e întotdeauna real.
Iată că atât studiile și literatura de specialitate, cât mai ales realitatea înconjurătoare, ne arată faptul că odată cu dezvoltarea, crește și complexitatea umană. Pe de-o parte acest lucru ne poate speria, deoarece nu mai este de-ajuns doar să fim lângă copil și să îl hrănim, să îl protejăm, ci acum trebuie să știm și cum vorbim cu el, să ne auzim mereu pe noi înșine pentru a fi conștienți de ceea ce absoarbe copilul și crede despre el însuși. Însă, odată cu creșterea sa, limbajul verbal ne deschide căi minunate de a cunoaște copilul și a relaționa într-un mod cât mai sănătos cu el.
Dacă ți-a plăcut acest articol te invităm să citești și alte articole abonându-te la newsletter-ul nostru. Completează formularul de la finalul paginii iar noi te anunțăm când publicăm următoarele articole.
Comments